Share, , Google Plus, Pinterest,

Print

In which Denis gets himself sued

Our hero attacks evil in the world but gets little thanks, except in the organs he part-owns (but doesn’t necessarily control)

Perhaps the strangest event on the Irish media landscape last month was prompted by Sinn Féin MEP Lynn Boylan’s publication of a report into media ownership in Ireland, commissioned by the European United Left/Nordic Green Left (GUE/NGL) grouping in the European Parliament.

The report itself – by Belfast solicitors Gavin Booth and Darragh Mackin of KRW Law, and barristers Caoilfhionn Gallagher and Jonathan Price of London’s Doughty Street Chambers – contained little that was new, castigating once again the dominant position held by RTÉ and by “individual businessman Denis O’Brien, through his ownership of Communicorp and significant shareholding in Independent News & Media”.

Released on 24 October, the report had little impact at first. In his Irish Times column, Fintan O’Toole noted the coverage. Some of this was extensive – the Sunday Business Post carried both a news report by business editor Tom Lyons and an opinion column by Boylan; the Sunday Times carried the story on the front page; Pat Leahy had a report with quotes from Boylan in the Irish Times. Some was minimal – the Sunday Independent carried only a comment from Liam Collins, not about the report directly, but about Guardian media writer Roy Greenslade’s “tiresome blog”. In fabled Sindo style three of the five paragraphs Collins devoted to the story were salvos at Sinn Féin.

There were some other straight news reports, from thejournal.ie and the Examiner. But apart from communications minister Denis Naughten being forced to admit he hadn’t read the report hours after he had dismissed its findings, effectively killing it as a news story, the report seemed destined to decline into obscurity, gathering dust and never to be mentioned again outside of an occasional retrospective the next time someone looked at the Irish media scene.
And then, for some reason, Denis O’Brien decided to breathe life into the story, issuing an oddly rambling and misspelled statement: a series of barely connected paragraphs, jumping randomly from topic to topic. Aficionados will recognise the work of his earthly representative, James Morrissey.
O’Brien’s piece is familiar to copy-editors and sub-editors as the “celebrity column”, a series of disjointed observations and wisecracks hacked into a workable column by a cynical and overworked staff writer, and headed with the name of an often minor sporting or entertainment ‘name’.

The statement, written in the first person, and therefore presumably the work in the first instance by O’Brien, gets off to a predictable enough start, challenging the independence of the report, and indeed the very notion that anything commissioned by a Sinn Féin representative could ever be independent. (“Hardly”).
It does land one pertinent early blow, pointing out that while the report identified RTÉ as also holding a dominant media position in Ireland, it devotes “no focus” to the broadcaster. This might give the impression that the entire report is devoted to O’Brien. This is not the case.  For example the authors devote twelve pages to a general consideration of the importance of media plurality (and how plurality differs from economic competition). In addition, the authors highlight not only O’Brien’s ownership of media outlets, but his propensity to go to law to protect his reputation, and its chilling effect. The Report notes that since 2010, he has gone to court 21 times, 12 times against media outlets, once against a PR firm, twice against the Moriarty tribunal, once against Dáil Éireann, and once against an individual TD, Colm Keaveney. In addition, there were threats of legal action which were not followed up, such as that reported against satirical website Waterford Whispers, which removed the offending piece.

However, O’Brien soon tires of the RTÉ whataboutery, and returns to getting it off his chest about Sinn Féin “pushing its agendas, overtly and covertly”. To this end, he embarks on a divagating walk, stopping first to point out that An Phoblacht has criticised RTÉ, and then to defend Apple’s tax accounting practices, calling Sinn Féin’s criticism of their tax practices “anti-enterprise and anti-Irish”.

O’Brien then regains his focus once more, fact-checking, again, that he is not the chairperson of Communicorp, he just owns the company. But then his concentration seems to wander again, and he inadvertently makes the authors’ point for them. “Is the media objective when it is talking and writing about itself?”, asks Denis (or perhaps his human avatar).

Pausing to note, controversially – perhaps provokingly, that INM was “days from forced closure” in 2011,O’Brien then complains that RTÉ never contacted him for comment when Boylan’s report was published. Kevin Bakhurst, RTÉ’s Deputy Director-General and Managing Director of News and Current Affairs, was prompted in response to post on Twitter that the broadcaster “did ask for a response on the report and Denis O’Brien’s advisers chose not to give one yesterday”, going so far as to post a screenshot of email correspondence. But we live in post-truth times and no correction ensued.

O’Brien then continues with his reflections on the parlous state of Irish media finances, noting “a very challenging environment” and – enigmatically – that the Irish Times is “considering various funding options”, before predicting that “some media companies will not survive this decade without radical restructuring”.
He closes on a return to the theme of “Sinn Féin/IRA” funding, offering the hope that perhaps the political party will at some point get into the business of becoming a “fully-fledged broadcaster and publisher and create some jobs for a change”. Sunday Times writer Mark Tighe was the first to point out that the Irish Independent report on the statement amended this to simply “Sinn Féin”.

On the Sunday following O’Brien’s midweek broadside, Sunday Independent writers did not mention the affair, except for Shane Coleman, who wrote an unlikely column pooh-poohing the idea that Denis O’Brien has an overweening influence, because everybody is reading blogs and watching Youtube as part of their varied media diet.

Meanwhile, the Sunday Business Post reported that KRW Law “reject completely the suggestion that the authors were paid by the IRA and the allegation that we were anything less than independent”. The report, the law firm said, was paid for by the European Parliament via the GUE/NGL group, and they would be “issuing formal letters”.

In a bizarre twist, the result of O’Brien’s response to the Boylan-sponsored report may see the billionaire, so long the plaintiff, on the other side in a defamation hearing.

Gerard Cunningham