(@3 MEDIA

Unchecked.

biases

An unscientific look
at how RTE treats
radical views

By Suzie Mélange

he fact that two of the four panellists

on RTE’s conservative ‘Brendan’ radio

programme in early January were PR

heads sparked memories of an

excellent article in 2016 by Ronan
Lynch in this magazine which outlined how the
Marian Finucane radio programme pulled its
contributing panel largely from conservative, and
always from predictable, sources.

Unusually he supported his thesis with
analysis of the provenance of contributors over
the preceding year, definitively pinpointing bias.
From roughly 255 guests overthe yearupto 2014,
only around 9o, or slightly over one third, were
women. Journalists and broadcasters (74) were
the most frequent guests, followed by politicians
(36), PR professionals (28), and legal
professionals (26), academics (25), and
businesspeople (18), with smaller groups of less
than ten people from the charity sector (8),
security analysts (5), doctors (5), economists (4).
Creative writers (5), and actors (5), made up the
rest. The headline revealed the bias: “Formulaic
and incestuous — promoting journalists and
politicians along with a strange number of PRand
legal voices”. Following up on the piece, Lynch
was told that RTE reserves absolute discretion to
choose such panels without accountability or
explanation, less still documented criteria.
Though the data need to be updated, the policy
has not changed.

This pieceis about systemic biases in the State
broadcaster — centring not so much on how it
treats the mainstream old-party stalwarts but on
how ittreats radical voices. Its political journalists
are clever enough to keep their views to
themselves. | thought it would be interesting to
see if there are any insights into the mentality of
RTE’s most powerful insiders. So this piece

This piece is about
systemic biases in
the State broadcaster:
about the unguarded
RTE grandee’s view on
radicals

focuses on broadcasters who’re not from the
political corps and on some who’ve retired and
are less careful than when they were in their
pomp. It is about the unguarded RTE grandee’s
view on radicals. Itis not science.

RTE is an ideas-free oasis and as a rule avoids
challenging or subversive reporting or analysis.
This is most clearly and disappointingly
evidenced by the self-consciously banal daytime
gabfest of Radio 1.

It ignores poverty and inequality, working-
class voices and even unions.

It has been horribly slow to recognise the
reality of climate change, typically covering the
environmentin contrived and inflammatory rows.

In general it too often recycles its own
talentlessness on its jaded chat and politics
shows.

It has paid its stars too much, though it is now
addressing that with cuts.

RTE shies away from serious allegations of
corruption against the government.

Somewhat contrariwise It settles defamation
actions too easily.

Ifthe goalisto be ‘the Nation on the Airwaves’,
on the contrary it always appears like a clique.

Focusing on the late Marian Finucane, she —
onceafirebrand — was fordecades a reactionary,
indulgent of the civil war parties, of developer
types, of thumb-twiddling government lackeys,
fronting a magazine programme over-
comfortable with flaccid luvvies, PR-types,
ex-politicians, vested-interests and
establishment lawyers. Even Mick Heaney in the
clubby Irish Times described her show as
“clubby”. The 2018 Village article confirms this.
We gotinsights when she tried to destroy Eamon
Ryan in 2004 forweed-smoking, and forexample
from the following exchange in 2014 —

Marian Finucane to Richard Boyd Barrett’s
mother, Sinéad Cusack: “Well, | mean, it’s well
known now, that your son is People Before Profit
and all of that. And you found him years...”

Sinead Cusack: “My son is not just People
Before Profit. My son is Richard”.

I thought it might be usefulto try to inferan RTE
mentality. I’ll do this from a combination of on-air
performance and insights into the real views of
key RTE managers and personalities, more often
let slip or encapsulated in uncontrolled post-
retirement social media accounts.

Hilary McGouran, one-time series editor of
‘Morning Ireland’ and managing director of RTE
television news let slip one part of the mentaility
in a talk she gave. According to website
anfocal.ie, McGouran dispensed the following
wisdom to journalism students at the University
of Limerickin 2015: “Ms McGouran warned young
journalists that ‘the fundamentals of journalism
shouldn’t change. It’s about telling stories and
stories that are engaging’”.

That’s not what it’s about, it’s about truth.

Only with that untruthed vision of journalism
could you have the following sign-off from Miriam
O Callaghan on flagship TV current affairs

May-June 2023 41



programme, Prime Time on 25 November 2008.
Confusing debate and storytelling with
journalism she concluded a discussion on
climate change, the issue of our time which
threatens human civilisation, with: “This debate
will go on and on. It’s been an interesting
discussion and hopefully we’ll come back to it
again”. It was very RTE. Very Miriam.

Later in the programme there was an insight
into how beyond debate, she sees the story:
“There is a perception that environmentalists
care more about fish eggs than children and the
lives of children. That doesn’t mean the science
iswrong”. But there is an implication that the
science was not central, to RTE.

Donagh Diamond registered the same truth-
deprecation in RTE’s submission to the
Broadcasting Authority of Ireland defending —
against a complaint — “Prime Time’s obligation
toairtheviews ofthose who do not believe in the
scientific consensus on the impact of climate
change”. Diamond is now Editor of Prime Time.
Ken O’Shea, RTE Editor of Current Affairs
defended RTE’s decision to challenge the
scientific consensus on the basis that “dissenting
voices...feed and inform the debate”, allowing
“people to make up their own minds”.

More interestingly in view of the anal lack of
diversity of her contributors | did note during the
Varadkar Leak controversy, that RTE was
exceptionally slow to cover, that one of the Twitter
lurkers who was most vituperative was the under-
the-radar ex-editor of Marian’s unpassionfest,
Carol Louthe.

Ajump into her twitter feed shows lots of nice
pro-Ukrainian stuff, hostility to Mick and Claire,
anti SFery — especially on question marks about
its finances, and a bit of contempt for Paddy
Cosgrave.

So far, so...moderate.

Certainly she has a tendency to retweet right-
wing Fine Gael troll, FG social media team man
Paul Duggan, aka Tull McAdoo, slagging-off, for
example, Richard Boyd Barrett’s travel expenses,
sheretweeted someone in February who wrote of
Paul Murphy: “Imagine this child trying to run a
govt dept?” and styled the Le Chéile anti-racism
marchers “a rabble”. But what attracted my
attention to her was the vehemence of her
antagonism to the Leak story: “Village are really
dragging the arse out of this with little to show
after coat-trailing, nudging and winking for over
a week”..Freezing hot story”. The pro-
establishment instinct is egregious.

Some of these are bit players. Let’s look atthe
big beasts.

Ryan Tubridy, though purportedly bookish,
keeps it showbiz on the soon-to-be-rehosted Late
Late Show. The intellectual peasantry will never
tire of free holidays and tickets forthe consumerist
but maudlin Toy Show. He gave the game away
when attacking Paul Murphy in 2015 in what
broadsheet.ie described as “an unusually
hostile, poorly researched and unpleasant piece

42 May-June 2023

of political chat showing”. Tubridy introduced the
TD thus: “My next guest is a man of numbers. He
spent three years as a member of the European
Parliament, he’s been a member of Dail Eireann
for just four months but in his campaigning
history, he’s been arrested five times. Would you
welcome please, Paul Murphy, TD”.

The interview included exchanges like the
following —

Tubridy: just looking at the things that you’re

Confirmation bias

Fitvzeindy or i il The moes

alfrm yir pre-ioirg bekafs

Authority bias

T e sty 10 trus and
B el ey bl That

corms from authoety fgueed

L

Availability cascade

i il BotuTLMES oe

crnpckbsliy a3 A spreads

Declinism Framing effect

‘W rermantce the past and Wi e el

Eofpve Sat socedy and conciusions baesed on how
ALY e S DR W i O R 10

20 °Ls

Coverage bias

wiec® et Race
wi g ied o el e ussed

Other biases to be aware of:

anti. And I’'m curious to know what you’re pro
because you’re anti water charges and anti
property tax and you’re anti bin charges and
you’re anti bailout and you’re anti college fees
and you’re anti austerity. So where’s the pro in
the Paul Murphy?”.

Murphy: “I’m pro-Socialism....”.

And the following —

Tubridy: “So what are you doing [in Leinster
House] then?”.

Concision bias

Sy Sacimend o
flrmaton, eng mance

Dunning-Kruger effect

Thay b you kndw B i
CArYident you a0

. ®
-8

Halo effect

Car covbrall Wmipreaiee of @ phecn
ity nove we Sl and tank
et Tl o h ot

e

Groupthink False consensus
Cenformmeng b & wdsly haid Chvereslrnaling the
workd view i order o0 in and proporton of pedoks who
R eonilies A Wt B e

999 o
sose ‘R

The systemically banal daytime gabfest of Radio 1 ignores
poverty and inequality, working-class voices and even
unions; and the reality of climate change. It recycles its own
tfalentlessness on its jaded chat and politics shows, and
settles defamation actions oo easily



Murphy: “Well, because I’'m a Socialist
activist”.

Tubridy: “Right”.

Murphy: “Right. And | think we can fight for
fundamental change in society”.

Tubridy: “Right”.

Claire Byrne is a safe and competent pair of
hands and has never for a second had an on-air
idea or felt that a challenge to orthodoxy might
have a place on an airwave. Some insight was
when her format was assailed last year on Claire
Byrne Live by a rampant Tony Groves of the left-
wing Tortoise Shack podcast. Her reaction was
an uptight and offended attempt to deny him
even his name: ”Tony, isn’t it””, she deigned in
one ofthe least professional moments of national
television in recent years. She’ll need to be more
adroit when the Late Late falls into her lap.

Aine Lawlor, hosting on ‘the Week in Politics’,
recently closed down Paul Murphy, that radical
man again, as if he was a late-night brothel. She
twice contradicted his accurate view that his
(sincethenresurrected) complaintto SIPO about
Leo Varadkar had been rejected on (dubious)
legal grounds not investigated and dismissed.
Thiswas extraordinary. When he was forced twice
to assert the truth she did not have the manners
to apologise to him.

A good insight into the ethos of the most
central political journalists in RTE is provided by
David Davin Power’s Twitter account. Davin-
Powerwas one of the first presenters of Morning
Ireland, and served from 2001 as RTE’s Political
Correspondent. His immortally open-ended
Twitter bio states: Journalist; commentator:
Public Affairs: available as speaker, conference
chairand much besides”.

His is the smuggest and tamest account on
Irish Twitter: full of rugby, nostalgia (for Ronan
Collins but mostly for the dead); and appeals to
political moderation, and extraordinarily often to
alleviate opprobrium on right-wing pariahs like
Enoch Burke, Kevin Myers and Jeremy Clarkson.
He triumphantly shared that Elon Musk had
managed to sack three quarters of Twitter’s
workforce with no service downside, but around
to defend himself when it turned out Twitter has
been subjectto outages because of these layoffs.

DDP specialises in views like “Well worth a
read” for articles by David Quinn, whose move to
the Sindo he commends, and “must read it” for
articles recommended by Mary Kenny.

He engages with John McGuirk though he’d
draw the line at Gemma O’Doherty.

Ontheotherhand heis left-sceptical. Atypical
posting from the former arbiter of RTE’s political
line reads: “People before Profit policy would
create more homelessness: we need apartments
and houses now”.

That’s a not-insignificant ideological
judgement, an implicit criticism of the former
Social Democrat leadership. His non-ideological
political frustrations, when revealed, seem to
lean against the anti-establishment parties:

=]
‘!—- -I_...t_"'

1]

) )

A

!
-
ANE 5E

3

‘ ceason DALSSRI & |

If the goal for RTE is to be
the Nation on the Airwaves,
it always instead appears
like a clique

ooE 1--

BBC delivers progress on Impartiality Plan

“Sinn Fein deploring online abuse. Well well”.

His appetite forinvestigation is betrayed by the
following: “How about this for a real scandal.
False claims by minor opposition party could cost
taxpayers 60 million euro when bills for Siteserve
tribunal come in”.

Perhaps more clearcut are the histories of Sean
Duignan who presented The Week in Politics in
1995, the same year as he finished after four
years of being Government Press Secretary and
of George Lee who left RTE and became a Fine
Gael TD forthe Dublin South constituencyinjune
2009, winning a by-election with a 53.4%
majority and who was referred to as a “celebrity
TD”. Eight months later he announced his
resignation both from Fine Gael and from the Ddil,
having spent nine months in politics. RTE”s
politics doyen, Lee has provided farmer-friendly
agricultural pieces and often farmer-friendly or
conservative pieces on the environment for the
lastdecade. Thisis notto dispute the integrity of

e
7

il

W

Too Late, unless your arms are crossed

the journalism but to note its, small c,

conservative roots.

Notall RTE journalists are conservative by any
means. Philip Bouchier Hayes is strong on
climate. Charlie Bird was a stickie and a
communist. Vincent Browne worked for RTE.
Mary Regan worked for Village magazine. Joe
Duffy was a students union leader. Not
surprisingly there are prejudices of all sorts, but
many ofthem seem to be against radicalism and
in particular the radical parties of the left. Itis
not too much to expect that there should be a
system to deal with this.

In 2021 the BBC published an impartiality
plan which included:

- “Thematic reviews” covering output in key
areas of public debate to ensure a breadth of
voices and viewpoints are reflected, with the
first to cover UK public spending and taxation

- Increased responsibility forthe BBC’s Editorial
Policy team, with reviews to content by
internal management to assess how much it
meets the corporation’s editorial standards

- Monitoring of such “impartiality metrics” as
editorial complaints, staff training, audience
perception and demographic data

- Making the BBC’s editorial guidelines “more
prominent and easy to use” for all BBC staff

- Putting two experts with non-BBC experience
on its Editorial Guidelines and Standards
Committee.

Commissioned by the BBC’s board, and
arising from the impartiality plan a report
published in January reviewed the BBC’s
coverage of government financial policy. As part
of the process it reviewed 11,000 pieces of BBC
online, TV and radio content plus social media
posts from October 2021 to March 2022, and
spoke to more than 100 people inside and
outside the BBC.

We need something similar for RTE for there
are some indications that some of its journalists
are biased, particularly against radicalism on
the left. Ik

May-June 2023 43



